Dla Rolników
Wnioski o wsparcie klęskowe będą przyjmowane do 17 listopada
Rolnicy, którzy ponieśli straty w uprawach spowodowane przez tegoroczne przymrozki wiosenne, powódź, grad, deszcz nawalny lub huragan, zyskali więcej czasu na ubieganie się o pomoc finansową. W związku z tym, że termin zakończenia przyjmowania wniosków przypada w sobotę, czyli dniu wolnym od pracy, można je będzie składać do poniedziałku 17 listopada 2025 r. Nabór jest prowadzony za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR, do tej pory wzięło w nim udział 30 tys. rolników.
O pomoc mogą się ubiegać właściciele gospodarstw, w których powstały w tym roku spowodowane przez anomalie pogodowe ponad 30-procentowe szkody w średniej rocznej produkcji roślinnej. Wsparciem są objęci także rolnicy z Żuław, którym nawalne deszcze zniszczyły pod koniec lipca 2025 r. uprawy, a z powodu wyczerpania limitu pomocy de minimis lub braku potwierdzenia na zdjęciach satelitarnych strat, które poświadczone zostały podczas wizyt komisji wojewódzkich, nie mogli starać się o wsparcie we wcześniejszym naborze.
Więcej informacji – otwórz
Zdjęcie: Adobe Stock
15 listopada ostatnim dniem na wnioski o wsparcie klęskowe
Rolnicy, którzy ponieśli straty w uprawach spowodowane przez tegoroczne przymrozki wiosenne, powódź, grad, deszcz nawalny lub huragan, wciąż mogą się starać o pomoc finansową. Wnioski są przyjmowane do 15 listopada 2025 r. wyłącznie za pośrednictwem PUE ARiMR.
O wsparcie mogą się ubiegać rolnicy, w których gospodarstwach powstały w tym roku spowodowane przez anomalie pogodowe ponad 30-procentowe szkody w średniej rocznej produkcji roślinnej (z wyłączeniem upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw). Pomocą są objęci także rolnicy z Żuław, którym nawalne deszcze zniszczyły pod koniec lipca 2025 r. uprawy, a nie mogli ubiegać się o pomoc we wcześniejszym naborze z powodu wyczerpania limitu pomocy de minimis lub braku potwierdzenia na zdjęciach satelitarnych strat, które poświadczone zostały podczas wizyt komisji wojewódzkich.
Wnioski, których do tej pory wpłynęło 24 tys., są przyjmowane za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR. W związku z tym, że nabór jest prowadzony przez internet, nie ma przeszkód, by zakończył się w dniu wolnym od pracy, czyli 15 listopada 2025 r.
Więcej informacji – otwórz
Zdjęcie: Adobe Stock
Klęski 2025: rusza nabór w ramach pomocy publicznej
Rusza pomoc dla rolników, którzy ponieśli straty w uprawach spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu. Wnioski można składać od 27 października do 15 listopada 2025 r.
O takie wsparcie mogą starać się rolnicy, w których gospodarstwach powstały straty w wysokości powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej liczonej z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej. Poziom szkód jest szacowany przez komisje wojewódzkie.
Pomoc nie przysługuje do powierzchni upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw w których wystąpiły w 2025 r. szkody spowodowane przymrozkami wiosennymi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz do powierzchni upraw do których wnioskodawca otrzymał pomoc „Żuławy – Deszcz nawalny 2025 – de minimis w rolnictwie”. Natomiast rolnicy z Żuław, którzy nie mogli skorzystać z pomocy w ramach naboru trwającego od 16 do 24 października z powodu np. niewykazania na zdjęciach satelitarnych powstałych strat w uprawach, które są jednak potwierdzone przez komisje szacujące szkody, mogą ubiegać się o wsparcie w naborze rozpoczętym 27 października 2025 r. O wsparcie mogą się starać także rolnicy z tych terenów, którzy nie mogli ubiegać się o pomoc w zakończonym 24 października naborze z powodu przekroczenia limitu pomocy de minimis. W przypadku naboru rozpoczętego 27 października pomoc jest bowiem udzielona jako pomoc publiczna, więc wykorzystany limit de minimis nie jest przeszkodą w uzyskaniu wsparcia.
Wnioski należy składać na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE ARiMR) – otwórz
Więcej informacji o tej pomocy – otwórz
Zdjęcie AdobeStock
Otwarty nabór dla rolników których straty wyniosły powyżej 30 % m.in. na skutek przymrozków wiosennych. Pomoc w postaci pożyczek
Oprocentowana Pożyczka – NP4. Nabór 2025.
Do 31 października 2025 r. producenci rolni mogą ubiegać się o udzielenie oprocentowanej pożyczki na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych podjętych w związku z prowadzeniem działalności rolniczej (pomoc ze środków budżetu krajowego – pomoc de minimis w rolnictwie).
ARiMR rozpoczęła nabór wniosków o udzielenie oprocentowanej pożyczki na sfinansowanie zobowiązań cywilnoprawnych producenta rolnego. Nabór trwa do 31 października 2025 r.
Zgodnie z § 13zzzg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje wnioski o udzielenie oprocentowanej pożyczki na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawych producenta rolnego.
Wnioski można składać do 31 października 2025 r.
Pomoc skierowana jest do producenta rolnego
w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności:
1) w którego gospodarstwie rolnym w roku złożenia wniosku o udzielenie pożyczki lub w roku poprzedzającym rok złożenia tego wniosku powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem:
a) gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny, które zostały oszacowane przez komisję i wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, lub
b) suszy, które zostały obliczone za pomocą publicznej aplikacji i wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym, albo
2) w którego gospodarstwie rolnym w roku złożenia wniosku o udzielenie pożyczki lub w roku poprzedzającym rok złożenia tego wniosku powstały szkody spowodowane wystąpieniem chorób zakaźnych zwierząt, jeżeli producent rolny przestrzegał zakazów i nakazów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1075), albo
3) który w roku złożenia wniosku o udzielenie pożyczki lub w roku poprzedzającym rok złożenia tego wniosku poniósł straty finansowe w zakresie prowadzonej działalności rolniczej spowodowane spadkiem cen produktów rolnych w stosunku do średniej ceny tych produktów z trzech ostatnich lat ustalonym na podstawie danych rachunkowych lub spowodowane wzrostem kosztów produkcji rolnej w stosunku do średnich kosztów tej produkcji z trzech ostatnich lat ustalonym na podstawie danych rachunkowych.
Pomoc jest udzielana na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych producenta rolnego, które zostały podjęte w związku z prowadzeniem przez tego producenta rolnego działalności rolniczej nie później niż 3 miesiące przed dniem złożeniem wniosku o udzielenie pożyczki i które są wymagalne, oraz niewymagalnych zobowiązań, które powstały w ramach tego samego stosunku prawnego.
Pomoc polega na udzieleniu na okres nie dłuższy niż 15 lat pożyczki z oprocentowaniem wynoszącym 2% w skali roku. W przypadku gdy indywidualny limit pomocy de minimis w rolnictwie zostanie wykorzystany, producent rolny spłaca pożyczkę na warunkach rynkowych.
Kwota pożyczki udzielonej producentowi rolnemu nie może przekroczyć kwoty zobowiązań cywilnoprawnych i wynosić więcej niż 3 mln zł. Do kwoty zobowiązań nie wlicza się odsetek. Pożyczka może być udzielona producentowi rolnemu nie częściej niż raz na 15 lat.
Pomoc ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie i będzie udzielana ze środków budżetu krajowego, zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Pożyczka nie może być udzielona m.in. producentowi rolnemu:
- wobec którego toczy się postępowanie egzekucyjne;
- wobec którego toczy się postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne;
- wobec którego została ogłoszona upadłość;
- wobec którego toczy się postępowanie upadłościowe uregulowane ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
- który spełnia kryteria do wszczęcia postępowania upadłościowego zgodnie z ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
- który zalega z płatnościami na rzecz Agencji.
Producent rolny przy podpisywaniu umowy pożyczki jako zabezpieczenie jej spłaty składa:
1) weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową,
2) oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego w formie aktu notarialnego.
W przypadku gdy producent rolny ubiega się o pożyczkę w kwocie wynoszącej powyżej 800 tys. zł oprócz zabezpieczeń, o których mowa powyżej, jest zobowiązany do ustanowienia dodatkowych zabezpieczeń spłaty pożyczki w formie:
1) hipoteki ustanowionej na rzecz Agencji docelowo na pierwszym miejscu w wysokości nie mniejszej niż 130% sumy kwoty pożyczki i jej oprocentowania w całym okresie spłaty pożyczki,
2) cesji wierzytelności z umowy / polisy ubezpieczenia nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego lub innych nieruchomości zabudowanych, na których ustanowiono hipotekę, o której mowa w pkt 1.
Do wniosku, dołącza się m.in.:
- oświadczenie producenta rolnego, że nie toczy się wobec niego postępowanie egzekucyjne, postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne oraz że wobec niego nie została ogłoszona upadłość i nie toczy się postępowanie upadłościowe uregulowane ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 614, 1085, 1170 i 1172), a także nie spełnia kryteriów do wszczęcia postępowania upadłościowego zgodnie z ustawą z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe;
- oświadczenie małżonka producenta rolnego ubiegającego się o pożyczkę o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy pożyczki albo oświadczenie producenta rolnego o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowieniu małżeńskiej rozdzielności majątkowej – w przypadku producenta rolnego będącego osobą fizyczną;
- oświadczenie współwłaściciela gospodarstwa rolnego, a w przypadku gdy współwłaścicielem jest osoba fizyczna – również jego małżonka – o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy pożyczki albo o niepozostawaniu w związku małżeńskim, albo o ustanowieniu małżeńskiej rozdzielności majątkowej;
- zaświadczenia albo oświadczenia dotyczące pomocy de minimis, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, i informacje niezbędne do udzielenia tej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 3 tej ustawy;
- kopie dokumentów potwierdzających kwoty zobowiązań oraz zaświadczenia o aktualnej wysokości tych zobowiązań z podziałem na kapitał pozostały do spłaty i odsetki;
- kopie dokumentów potwierdzających tytuł prawny do nieruchomości, na których zostanie ustanowiona hipoteka, kopie innych dokumentów wymaganych do ustanowienia dodatkowych zabezpieczeń spłaty pożyczki i kopie operatu szacunkowego lub umowy ubezpieczenia nieruchomości – w przypadku gdy producent rolny ubiega się o pożyczkę w kwocie wynoszącej powyżej 800 tys. zł;
- kopie dokumentów potwierdzających spełnienie przesłanek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 albo 3 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r.;
- oświadczenie producenta rolnego, że nie zalega z płatnościami na rzecz Agencji.
Składanie Wniosków:
Wnioski o udzielenie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na jej stronie internetowej:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego ARiMR lub
- za pośrednictwem operatora pocztowego lub
- przez platformę ePUAP lub
- za pomocą publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczonej przez operatora wyznaczonego (PURDE) na adres do doręczeń elektronicznych (ADE)
Pożyczka jest udzielana według kolejności złożenia do Agencji kompletnych wniosków.
UWAGA!
W przypadku składania wniosku przez platformę ePUAP, aby wniosek trafił do biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy należy starannie wskazać dane tej jednostki, tj. w nazwie jednostki musi występować określenie „Biuro powiatowe” oraz nazwa powiatu gdzie dane BP ARiMR ma siedzibę, np. „BIURO POWIATOWE AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA W ZAMOŚCIU (22-400 ZAMOŚĆ, WOJ. LUBELSKIE)” lub „AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA – BIURO POWIATOWE (65-120 ZIELONA GÓRA, WOJ. LUBUSKIE)”.
Składając wniosek przez platformę ePUAP albo usługę PURDE przy wykorzystaniu funkcji „Pismo ogólne do urzędu” przypominamy, aby do pisma przewodniego załączać wniosek o udzielenie pomocy podpisany przez Wnioskodawcę podpisem elektronicznym, np. z wykorzystaniem usługi „Podpisz dokument elektronicznie” dostępnej na platformie ePUAP.
Dopiero podpisany elektronicznie plik wniosku należy dołączyć do pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
Szczegółowa instrukcja składania wniosku o pomoc za pośrednictwem platformy ePUAP została zawarta w Instrukcji wypełniania wniosku.
Jeżeli Wnioskodawca przesyłając wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP lub PURDE do pisma ogólnego dołączy plik wniosku niepodpisanego elektronicznie, taki plik wniosku nie ma waloru wiarygodnego dokumentu.
DODATKOWE INFORMACJE
Wszelkie pytania dotyczące naboru wniosków o przyznanie pomocy finansowej należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe) lub e-mailowo: info@arimr.gov.pl
Materiały
Formularz wniosku – wersja edytowalna Excel
Wniosek_o_udzielenie_pozyczki_NP4.xlsx 0.40MBFormularz wniosku – wersja PDF
Wniosek_o_udzielenie_pozyczki_NP4.pdf 1.21MBInstrukcja wypełnienia wniosku
Instrukcja_do_wniosku_o_udzielenie_pożyczki_NP4.pdf 0.96MB
Podstawa prawna
§ 13zzzg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.)
Wsparcie dla pszczelarzy od 24 października 2025 r.
Indywidualni i zrzeszeni hodowcy pszczół po raz kolejny będą mogli się starać o przyznanie pomocy z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Na wsparcie mogą również liczyć podmioty zajmujące się doradztwem rolniczym oraz prowadzące działalność naukowo-badawczą w sektorze pszczelarskim. Wnioski można składać od 24 października do 28 listopada 2025 r.
To będzie już 4. nabór realizowanym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i 3. obejmującym wszystkie 7 interwencji. Pula środków przewidziana na tę formę wsparcia została w tym roku zwiększona o 20 mln zł. Oznacza to, że beneficjenci będą mieli do dyspozycji fundusze w wysokości ponad 60 mln zł. W obecnym naborze zaszło kilka istotnych zmian – warto o nich wiedzieć składając wniosek.
Pszczelarze będą teraz mogli sami się ubiegać o pomoc na zakup leków oraz na zakup matek, pakietów i odkładów pszczelich (dotychczas wnioski w ich imieniu mogły składać tylko organizacje pszczelarskie). Dodatkowo, w ramach interwencji na zakup leków, zakup matek, pakietów i odkładów oraz na zakup sprzętu pszczelarskiego zostały zniesione limity kosztów dodatkowych przypadających na jednego pszczelarza (np. w ramach zakupu sprzętu pszczelarskiego dotychczas organizacje mogły ubiegać się o refundację kosztów dodatkowych w wysokości do 4 proc. kwoty wsparcia, nie więcej niż 65 zł na jednego pszczelarza – od tego naboru limit 65 zł został zlikwidowany).
W przypadku interwencji dotyczącej szkoleń, organizacje lub jednostki doradztwa rolniczego będą mogły ubiegać się o zwrot kosztów bezpośrednio związanych z przeprowadzeniem szkolenia, w wysokości do 4 proc. udzielonego wsparcia (dotychczas nie było takiej możliwości). Ponadto, w ramach tej interwencji zostały zwiększone górne limity jednostkowych kosztów kwalifikowalnych – kosztu najmu pomieszczeń, materiałów szkoleniowych, wynagrodzenia wykładowców oraz wyżywienia uczestników szkolenia, np. za wyżywienie maksymalne koszty podlegające refundacji wynoszą 60 zł/osobodzień (dotychczas było 50 zł).
Wspieranie podnoszenia poziomu wiedzy pszczelarskiej (I.6.1)
To dofinansowanie skierowane jest do zrzeszeń pszczelarskich oraz jednostek doradztwa rolniczego. Wsparcie obejmuje organizację szkoleń dotyczących m.in. prowadzenia gospodarki pasiecznej, chorób pszczół, pożytków i produktów pszczelich. Koszty kwalifikowalne zostały w tym przypadku szczegółowo określone, a refundacji podlegać może nawet 100 proc. poniesionych wydatków netto. Podmioty mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych kosztów netto bezpośrednio związanych z wykonaniem umowy o przyznaniu pomocy (np. księgowości, prac biurowych, nabycia materiałów biurowych, korespondencji, telekomunikacji), w wysokości do 4 proc. kwoty pomocy.
Inwestycje, wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych (I.6.2)
Wnioski o przyznanie pomocy mogą w tym przypadku składać indywidualni pszczelarze oraz – w ich imieniu – organizacje pszczelarskie. Wsparciem finansowym objęty jest zakup nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, np. miodarek, odstojników oraz uli lub ich elementów. Refundacja wynosi do 50 proc. kosztów netto. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi to 100 zł w przeliczeniu na jeden pień pszczeli, a w przypadku indywidualnego hodowcy dofinansowanie nie może przekroczyć 15 tys. zł. Tak jak poprzednio, pomoc przysługuje w pełnej wysokości, i w pierwszej kolejności, młodym pszczelarzom, tj. tym którzy mają nie więcej niż 40 lat w dniu złożenia wniosku.
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi (I.6.3)
O to wsparcie może się starać indywidualny pszczelarz lub organizacja pszczelarska wnioskująca o pomoc w imieniu pszczelarzy. W tym przypadku zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu produktów leczniczych weterynaryjnych warrozobójczych i produktów leczniczych do walki z warrozą, zawierających określone przepisami substancje czynne – również w przypadku pasiek, których właściciele posiadają certyfikat produkcji ekologicznej.
Ułatwienie prowadzenia gospodarki wędrownej (I.6.4)
Wnioski o przyznanie pomocy w ramach tej interwencji mogą składać wyłącznie indywidualni pszczelarze. Pomoc jest przyznawana w formie refundacji do 50 proc. kosztów netto poniesionych i opłaconych przez beneficjenta zakupu nowego sprzętu, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby prowadzenia gospodarki wędrownej. Limit wsparcia ustala się na podstawie wielkości gospodarstwa pszczelarskiego. Do 150 zł na jeden posiadany pień pszczeli otrzyma hodowca, który ma ich od 25 do 149. Natomiast dla tych pszczelarzy, którzy mają co najmniej 150 pni, wysokość stawki wynosi do 200 zł. Jednak w sumie nie mogą oni otrzymać więcej niż 40 tys. zł. Także w tym przypadku priorytetowo są traktowani młodzi pszczelarze, którzy muszą spełniać te same warunki, co beneficjenci interwencji I.6.2.
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół (I.6.5)
O dofinansowanie mogą się ubiegać indywidualni pszczelarze oraz organizacje pszczelarskie wnioskujące o pomoc w imieniu pszczelarzy. Wsparciem objęty jest zakup:
- matek pszczelich z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry;
- odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych;
- odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy.
Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a maksymalna kwota pomocy na beneficjenta
to 10 tys. zł.
Wsparcie naukowo-badawcze (I.6.6)
Wnioski o przyznanie tej pomocy mogą składać jednostki naukowo-badawcze, zajmujące się tematyką pszczelarską. Dofinansowanie obejmuje prace poświęcone zdrowiu pszczół, jakości produktów pszczelich i innowacjom w gospodarce pasiecznej. Wsparcie jest udzielane w ramach limitu, który nie może przekroczyć 80 tys. zł na pojedynczego beneficjenta i jest przyznawane w formie refundacji do 100 proc. kosztów netto.
Wspieranie badania jakości handlowej miodu oraz identyfikacja miodów odmianowych (I.6.7)
Beneficjentami tej pomocy mogą być wyłącznie indywidualni pszczelarze, a wsparcie przeznaczone jest na zakup analiz fizyko-chemicznych oraz pyłkowej miodu. Refundacji podlega do 90 proc. kosztów, a limit to 10 tys. zł.
Wnioski są przyjmowane od 24 października do 28 listopada 2025 r. wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR.
Więcej informacji – otwórz
Zdjęcie Adobe Stock
Straty spowodowane przez ptasią grypę między 9 sierpnia 2021 r. a 3 sierpnia 2023 r. – start naboru
Hodowcy drobiu, którzy od 9 sierpnia 2021 r. do 3 sierpnia 2023 r. ponieśli straty w wyniku wystąpienia w ich gospodarstwach wysoce zjadliwej grypy ptaków, mogą się ubiegać o rekompensatę. Przysługuje ona, jeśli na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych nie podjęło się produkcji lub było się zmuszonym do wydłużenia okresu tuczu czy odchowu zwierząt.
Wnioski należy składać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji rolnictwa między 10 a 31 października 2025 r. Do rozdysponowania jest 120 mln zł.
Więcej informacji – otwórz
Zdjęcie: AdobeStock
Dopłaty 2025: rolnicy sprawdzają wyniki monitoringu upraw i mają pytania, ARiMR wyjaśnia
Drugi w tym sezonie wegetacyjnym monitoring satelitarny upraw zgłoszonych do płatności bezpośrednich w ramach kampanii 2025 się zakończył. W związku z tym, że w niektórych przypadkach System Monitorowania Obszaru (AMS) wykrył nieprawidłowości, należy sprawdzić, czy nie dotyczą one naszej deklaracji. Na odniesienie się do ewentualnych błędów za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus jest czas do 15 września 2025 r.
Rolnicy otrzymali informacje o wynikach monitoringu satelitarnego dwukrotnie – 25 lipca i 28 sierpnia. Zostały one przekazane za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Zatem podczas logowania się do niej – przez Platformę Usług Elektronicznych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – należy sprawdzić swoją deklarację złożoną w ramach tegorocznej kampanii dopłat bezpośrednich. Gdy któraś z działek oznaczona jest na czerwono, mamy do czynienia z nierozpoznaniem rośliny (w niektórych przypadkach może to oznaczać brak prowadzenia produkcji rolniczej na danej działce). Natomiast kolor żółty świadczy o wykryciu uprawy innej niż ta zadeklarowana.
Do rolników, którzy wyrazili zgodę na kontakt elektroniczny ze strony Agencji, a ich deklaracje nie były zgodne z wynikami monitoringu obszarowego, od 28 sierpnia były wysyłane powiadomienia e-mailowe lub esemesowe. Niektórym z nich zostało też zlecone wykonanie zdjęć geotagowanych (od 2 do 5) z wykorzystaniem aplikacji Mobilna ARiMR w celu potwierdzenie faktycznego stanu upraw. Na fotografii musi być widoczna pojedyncza roślina (korzenie, liście czy owoce).
W związku z tym, że na infolinię ARiMR dzwonią rolnicy, którzy pytają, co mają zrobić, w przypadku gdy uprawa została zebrana z pola i nie ma możliwości, by za pomocą zdjęcia udowodnić, że wcześniej tam była, wyjaśniamy, że obowiązek wysłania zdjęcia geotagowanego dotyczy tylko tych rolników, którzy otrzymali powiadomienie 28 sierpnia lub później. Nie dotyczy on tych osób, do których informacja o wątpliwościach stwierdzonych podczas monitoringu satelitarnego trafiła 25 lipca. W ich przypadku drugi monitoring wykazał zgodność deklaracji ze stanem faktycznym.
Zatem jeśli w ostatnim czasie otrzymało się informację o potencjalnych niezgodnościach dotyczących upraw zebranych z pola (m.in. kukurydzy, buraków, słoneczników, lucerny, porzeczek), trzeba wykonać zdjęcie geotagowane, np. resztek pożniwnych czy pryzmy buraków. Można też złożyć odpowiednie wyjaśnienie w biurze powiatowym – podać datę zbioru lub likwidacji plantacji, a także przedstawić dokumenty potwierdzające, np. sprzedaż, skierowanie buraków cukrowych do wczesnego zbioru. Taką dokumentację można dostarczyć także za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.
Do wyników monitoringu można się też ustosunkować z własnej inicjatywy. Warto o tym wiedzieć, gdyż nieprzesłanie dokumentacji fotograficznej czy wyjaśnień w terminie, a jest nim 15 września 2025 r., może mieć wpływ na proces kontroli administracyjnej, m.in. zakwalifikowanie do płatności. Do tego dnia można zatem wprowadzić zmiany we wniosku, a w szczególnych przypadkach wycofać deklarację.
Szkolenie
Ostatni dzień na wnioski o dopłaty 2025 bez sankcji
Tylko do 16 czerwca 2025 r. rolnicy mają czas na ubieganie się o przyznanie płatności bezpośrednich i obszarowych za 2025 rok w pełnej kwocie. Dotychczas Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zarejestrowała 1,13 mln wniosków.
O dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok można się ubiegać wyłącznie za pośrednictwem internetowej aplikacji eWniosekPlus. Nabór rozpoczął się 15 marca i po wydłużeniu ma się zakończyć 16 czerwca. Do tej pory złożono 1,13 mln wniosków Deklaracje będą przyjmowane jeszcze do 11 lipca, ale za każdy dzień roboczy opóźnienia płatności zostaną pomniejszone o 1 proc. Natomiast na wprowadzenie zmian jest czas do 1 lipca.
Warto pamiętać, że w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności należy niezwłocznie dostarczyć do ARiMR oświadczenie o wystąpieniu siły wyższej w gospodarstwie – więcej informacji.
16 czerwca – ostatni dzień na wnioski o dopłaty bez sankcji
Rolnicy mają coraz mniej czasu na ubieganie się o przyznanie płatności bezpośrednich i obszarowych w ramach tegorocznej kampanii. Dotychczas Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zarejestrowała 1,04 mln wniosków.
O dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok można się ubiegać wyłącznie za pośrednictwem internetowej aplikacji eWniosekPlus. Nabór rozpoczął się 15 marca i po wydłużeniu ma się zakończyć 16 czerwca. Wnioski będzie można składać jeszcze do 11 lipca, ale za każdy dzień roboczy opóźnienia płatność zostanie pomniejszona o 1 proc. Natomiast na wprowadzenie zmian będzie czas do 1 lipca.
Wciąż można liczyć na techniczne wskazówki pracowników biur powiatowych i infolinii Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Dotychczas złożono 1,04 mln wniosków – prawie 30 proc. na Mazowszu i Lubelszczyźnie.
Zdjęcie Adobe Stock
Zapraszamy na bezpłatne szkolenie „Ekonomiczne uwarunkowania nawożenia w rolnictwie”
Zapraszamy do udziału w bezpłatnym szkoleniu „Ekonomiczne uwarunkowania nawożenia w rolnictwie”. Szkolenie odbędzie się 18 czerwca 2025 r. w formie on-line. Jego organizatorem jest Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy (IERiGŻ-PIB).
Dla kogo?
Szkolenie skierowanie jest do rolników, instytucji publicznych działających na rzecz rolnictwa, w tym: Stacji Chemiczno-Rolniczych, Centrum Doradztwa Rolniczego, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Ochrony Środowiska, Ośrodków Doradztwa Rolniczego.
Kiedy?
18 czerwca 2025 r. (środa) w godzinach: 9:00-13:00, szkolenie odbędzie się w formie on-line, w aplikacji MS Teams. Aby wziąć udział w szkoleniu, należy się zarejestrować klikając w link.
Termin rejestracji upływa 15 czerwca 2025 r.
Zakres szkolenia:
- strategia Europejskiego Zielonego Ładu i jej znaczenie dla rolnictwa,
- znaczenie nawożenia w produkcji rolniczej,
- istota bilansu nawozowego,
- produkcja, ceny i handel nawozami mineralnymi,
- zużycie nawozów mineralnych oraz poziom nawożenia,
- zużycie nawozów wapniowych oraz poziom nawożenia,
- szacunek zużycia nawozów naturalnych,
- szacunek obrotu nawozami naturalnymi,
- RENURE – istota nowej formy nawozów.
Więcej informacji
Szkolenie jest organizowane w ramach zadania 1.1 dotacji celowej, realizowanego w 2025 r. przez IERiGŻ-PIB, a zlecanego przez MRiRW.
Dopłaty do materiału siewnego
Do 10 lipca 2025 r. można się ubiegać o zwrot części kosztów zakupu materiału siewnego (kategorii elitarny lub kwalifikowany). Wsparcie ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie.
Rolnicy, którzy zużyli do siewu czy sadzenia materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany lub ekologiczny materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany, mogą ubiegać się o dopłaty. Minimalna powierzchnia działki, do której przysługuje wsparcie, to 0,1 ha. Co ważne, nie można jednocześnie otrzymać pomocy do materiału siewnego w formule pomocy de minimis w rolnictwie oraz w ramach ekoschematu Materiał siewny, o który można ubiegać w ramach trwającego naboru o przyznanie dopłat bezpośrednich za 2025 r. Pomoc nie przysługuje również producentom rolnym objętym sankcjami przyjętymi przez UE oraz do upraw przeznaczonych na przedplon i poplon.
Wsparcie można otrzymać do: jęczmienia; owsa nagiego, szorstkiego, zwyczajnego; pszenicy twardej, zwyczajnej, orkisz; pszenżyta; żyta; bobiku, grochu siewnego rolniczego; łubinu białego, wąskolistnego, żółtego; soi; wyki siewnej; ziemniaków.
Wysokość będzie stanowić iloczyn deklarowanej przez rolnika we wniosku powierzchni upraw i stawki dopłaty:
– dla materiału siewnego konwencjonalnego:
65 zł – w przypadku zbóż i mieszanek zbożowych lub mieszanek pastewnych;
115 zł – w przypadku roślin strączkowych;
350 zł – w przypadku ziemniaków.
– dla materiału siewnego ekologicznego:
78 zł – w przypadku zbóż i mieszanek zbożowych lub mieszanek pastewnych;
138 zł – w przypadku roślin strączkowych;
420 zł – w przypadku ziemniaków.
Całkowita kwota pomocy de minimis przyznana jednemu producentowi rolnemu nie może przekroczyć wysokości 50 000 euro w okresie trzech minionych lat.
Wnioski od 25 maja do 10 lipca 2025 r. przyjmują biura powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Dokumenty można składać osobiście, za pośrednictwem platformy ePUAP, platformy mObywatel lub wysłać przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Poczty Polskiej. Do tej pory o wsparcie ubiega się 1,8 tys. rolników.
Więcej informacji i formularz wniosku – otwórz
Zapraszamy do udziału w bezpłatnym szkoleniu pt. Racjonalne nawożenie trwałych użytków zielonych. Szkolenie odbędzie się 17 czerwca 2025 r. w formie on-line. Jego organizatorem jest Instytut Technologiczno-Przyrodniczy – Państwowy Instytut Badawczy (ITP-PIB).
Szkolenie jest realizowane w ramach zadania 3 dotacji celowej, realizowanego w 2025 r. przez ITP-PIB, a zlecanego przez MRiRW.
Dla kogo?
Szkolenie skierowane jest do rolników, pracowników stacji chemiczno-rolniczych oraz doradców rolnych, a także wszystkich zainteresowanych zasadami racjonalnego nawożenia.
Kiedy?
17 czerwca 2025 r. (wtorek) w godzinach: 10:00-13:00
Link do szkolenia:
Zakres szkolenia
- Możliwości wykorzystania organicznych produktów nawozowych na TUZ,
- możliwości stosowania na TUZ środków wspomagających uprawę roślin i nawozowych produktów mikrobiologicznych,
- techniki nawożenia TUZ.
Więcej informacji
Osoby, które nie mogą wziąć udziału w szkoleniu 17 czerwca, informujemy: w 2025 r. odbędą się jeszcze dwa dodatkowe szkolenia on-line „Racjonalne nawożenie trwałych użytków zielonych”.
Premie dla młodych – czas na wnioski
W ramach naboru z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 młodzi rolnicy mogą się ubiegać o 200 tys. zł na rozpoczęcie lub rozwój działalności. Nabór jest prowadzony za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR i potrwa do 31 lipca 2025 r.
Premie z PS WPR 2023-2027 młodzi rolnicy mogą otrzymać na rozpoczynanie i rozwój działalności rolniczej w zakresie wytwarzania nieprzetworzonych produktów rolnych lub przygotowania ich do sprzedaży.
Dofinansowanie dotyczy takich przedsięwzięć jak: inwestycje budowlane związane z budynkami lub budowlami służącymi prowadzonej działalności, zakup nieruchomości rolnych, stada podstawowego zwierząt gospodarskich, nowych maszyn i nowoczesnego oprogramowania itd.
Pomoc ma formę ryczałtu w wysokości 200 tys. zł i jest wypłacana w dwóch ratach.
Nabór wniosków potrwa od 2 czerwca do 31 lipca 2025 r. Dokumenty należy składać
za pomocą PUE ARiMR.
Więcej informacji – otwórz
Wsparcie na inwestycje leśne lub zadrzewieniowe – 1 czerwca rusza nabór wniosków
1 czerwca 2025 r. rusza nabór wniosków o przyznanie wsparcia na realizację inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Wnioski można będzie składać do 31 lipca br.
Wsparcie przyznawane jest na:
- Zalesianie gruntów rolnych.
- Tworzenie zadrzewień śródpolnych.
- Zakładanie systemów rolno-leśnych.
- Zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych.
Korzystne zmiany w kampanii 2025
Od kampanii 2025 wprowadzono szereg korzystnych zmian mających na celu uproszczenie ubiegania się o wsparcie poprzez m. in.:
- zmniejszenie liczby dokumentów na etapie ubiegania się o wsparcie;
- uproszczenie zasad zakładania systemów rolno-leśnych oraz uelastycznienie kryteriów powierzchniowych zakładanych zadrzewień śródpolnych;
- umożliwienie ubiegania się o wsparcie na zwiększenie bioróżnorodności w lasach prywatnych również starszych klas wieku;
- dodanie nowego kryterium wyboru operacji, którego spełnienie pozwala wnioskodawcom uzyskać minimalną liczbę punktów do przyznania wsparcia;
- uproszczenie i przyspieszenie weryfikacji wykonanych inwestycji leśnych i zadrzewieniowych.
Zmiany te zostały przyjęte rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 maja 2025 r. (Dz. U. poz. 695).
Jak złożyć wniosek?
Wniosek o przyznanie wsparcia inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych należy złożyć do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wyłącznie w postaci elektronicznej – za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.
Dostęp do aplikacji odbywa się za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), dostępnej na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr.
Szczegółowe informacje dotyczące interwencji leśnych i zadrzewieniowych znajdują się na stronie MRiRW: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/inwestycje-i-premie-lesno-zadrzewieniowe
Informacja
Gmina Bulkowo wydłuża do dnia dzisiejszego tj. 02.06. (włącznie) termin składania wniosków o oszacowanie szkód w związku z wystąpieniem niekorzystnego zjawiska atmosferycznego w postaci przymrozków wiosennych w okresie od 01.05.2025 r. do 15.05.2025 r. na terenie Gminy Bulkowo.
Inwestycje w poprawę dobrostanu bydła i trzody chlewnej – szkolenie 29 maja 2025 r. – zapraszamy
Eksperci z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podczas webinarium omówią zasady przyznawania pomocy na Inwestycje poprawiające dobrostan bydła i świń – więcej o tym wsparciu. W programie tego e-spotkania, które odbędzie się w 29 maja 2025 r. w godz. 10:00-12:00, znalazł się również instruktaż dotyczący wypełniania wniosku. Warto, by zainteresowani tym wsparciem z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 rolnicy i doradcy skorzystali z wiedzy ekspertów Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nabór wniosków o taką pomoc rusza 30 maja.
Plan webinarium
10:00 – 10:10 – powitanie
10:10 – 11:10 – przedstawienie zasad przyznawania wsparcia
11:10 – 11:20 – przerwa
11:20 – 12:00 – prezentacja sposobu wypełniania wniosku o przyznanie pomocy
Link do webinaru – otwórz
31 maja – data ważna dla hodowców pszczół
Międzynarodowy Dzień Pszczół to dobra okazja, by przypomnieć tym, którzy nie złożyli dotychczas wniosku o wsparcie, że trwa nabór skierowany do hodowców tych – jakże pożytecznych – owadów. Do każdego pnia, który przezimował, można otrzymać 50 zł. Ważne, by dopełnić formalności do 31 maja 2025 r.
Osoby, które chcą skorzystać z dofinansowania, powinny mieć nadany numer producenta, prowadzić działalność nadzorowaną i mieć pszczoły wpisane do rejestru weterynaryjnego.
Na to wsparcie z budżetu państwa przeznaczono 80 mln zł. Jeśli zainteresowanie spowoduje przekroczenie puli środków, będzie musiał być zastosowany współczynnik korygujący.
Nabór tradycyjnie obsługują biura powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dokumenty są przyjmowane do 31 maja 2025 r. Można je dostarczać bezpośrednio do placówek, wysyłać rejestrowaną przesyłką pocztową albo przy użyciu platformy ePUAP lub usługi mObywatel.
Dotychczas formalności dopełniło ponad 24 tys. pszczelarzy. Na podstawie statystyk z minionych lat należy spodziewać się kumulacji wniosków w ostatnich dniach maja.
Więcej informacji – otwórz
Zdjęcie: Adobe Stock
PS WPR 2023-2027: wsparcie inwestycji poprawiających dobrostan bydła i świń
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) ogłosiła pierwszy nabór wniosków o przyznanie pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, dla interwencji I.10.15 Inwestycje poprawiające dobrostan bydła i świń. Wnioski będą przyjmowane od 30 maja do 25 czerwca 2025 r.
Cel interwencji
Celem interwencji jest udzielenie rolnikom wsparcia na realizację inwestycji wykraczających poza minimalne normy wynikające z powszechnie obowiązującego prawa, w zakresie dobrostanu zwierząt.
Szczegóły wsparcia
W przypadku tej interwencji rolnicy mogą ubiegać się o zaliczki. Pomoc będzie przyznawana rolnikom na operacje o planowanej wysokości kosztów kwalifikowalnych powyżej 20 tys. zł. Maksymalna wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć 150 tys. zł, a intensywność pomocy wyniesie do 65% kosztów kwalifikowalnych operacji.
Wnioski będzie można składać od 30 maja do 25 czerwca 2025 r.
Inwestycje objęte wsparciem
Pomoc polega na dofinansowaniu operacji w zakresie dobrostanu zwierząt, obejmujących:
- budowę lub przebudowę wybiegów dla bydła;
- budowę lub przebudowę zbiorników na odcieki z wybiegu dla bydła, jeżeli operacja obejmuje, również budowę lub przebudowę tych wybiegów;
- wyposażenie pastwisk umożliwiających bezuwięziowy wypas bydła w tym:
- zakup pastuchów elektrycznych, wraz z niezbędną infrastrukturą do ich prawidłowego funkcjonowania, np. akumulatory, panele słoneczne przeznaczone do ładowania akumulatorów, słupki, systemy bramowe,
- budowę, przebudowę wodopojów lub zakup mobilnych poideł, gwarantujących zbiorowy dostęp zwierząt do wody na pastwisku;
- zakup budek wraz z przestrzenią ruchową do grupowego odchowu cieląt do 8 tygodnia życia;
- zakup zautomatyzowanych instalacji poprawiających mikroklimat w budynkach inwentarskich, w tym: instalacji do ogrzewania lub chłodzenia pomieszczeń, systemów wentylacji, systemów wentylacji awaryjnej, systemów pomiarowych lub kontrolujących obieg powietrza, stopień zapylenia, temperaturę, względną wilgotność powietrza i stężenie gazów, systemów alarmowych sygnalizujących awarię;
- zakup systemów zarządzania stadem lub dojem, w szczególności: kamery monitorujące zachowania zwierząt, czujniki mierzące liczbę komórek somatycznych, zawartość białka i tłuszczu w trakcie doju oraz pozwalające na wczesne wykrywanie schorzeń metabolicznych i mastitis z oprogramowaniem i identyfikacją zwierząt za pomocą sygnałów cyfrowych;
- zakup autonomicznych, samobieżnych urządzeń do czyszczenia podłóg w budynkach inwentarskich, w których prowadzony jest chów lub hodowla zwierząt objętych inwestycją;
- zakup czochradeł, w ilości jedno czochradło na:
- nie więcej niż 60 sztuk bydła w wieku powyżej 12 miesięcy,
- jeden kojec w przypadku świń utrzymywanych pojedynczo,
- nie więcej niż 10 sztuk świń w przypadku świń utrzymywanych grupowo.
W przypadku operacji polegającej na budowie, przebudowie wodopojów lub zakupie mobilnych poideł, gwarantujących zbiorowy dostęp zwierząt do wody na pastwisku, dopuszczamy budowę ujęć wody – jako jedyną możliwość dostarczenia jej na pastwisko.
Należy jednak pamiętać, że budowa ujęć wody może wiązać się z koniecznością uzyskania przez rolników odpowiednich dokumentów w związku z głębokością studni czy wielkością poboru wody i może to być:
- decyzja środowiskowa – jeśli jest wymagana – należy wystąpić o nią w pierwszej kolejności;
- decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym lub zgłoszenie wodnoprawne – wymagane w przypadku wykonywania urządzeń wodnych oraz korzystania z wody (poboru wody);
- decyzja o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie budowy lub innych robót budowlanych – potrzebne w przypadku wykonywania obiektów budowlanych.
W niektórych przypadkach wymagane jest również opracowanie odpowiedniej dokumentacji, np.:
- raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko) lub karty informacyjnej przedsięwzięcia (w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko) – przy decyzji środowiskowej;
- operatu wodnoprawnego – dla pozwoleń wodnoprawnych;
- projektu budowlanego – dla pozwoleń budowlanych.
W przypadku decyzji o tego rodzaju operacji warto już teraz rozpocząć procedurę uzyskania odpowiednich dokumentów.
Dodatkowe informacje
Wszystkie informacje dotyczące interwencji I.10.15 „Inwestycje poprawiające dobrostan bydła i świń”, w tym dokumenty aplikacyjne znajdują się na stronie ARiMR.
Premie dla młodych rolników – wnioski od 2 czerwca
W ramach naboru z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 młodzi rolnicy będą się mogli ubiegać o 200 tys. zł na rozpoczęcie lub rozwój działalności. Nabór rozpocznie się 2 czerwca 2025 r. i będzie prowadzony za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR.
Premie z PS WPR 2023-2027 będzie można otrzymać na rozpoczynanie i rozwój działalności rolniczej w zakresie wytwarzania nieprzetworzonych produktów rolnych lub przygotowania ich do sprzedaży.
Dofinansowanie dotyczy takich przedsięwzięć jak: inwestycje budowlane związane z budynkami lub budowlami służącymi prowadzonej działalności, zakup nieruchomości rolnych, stada podstawowego zwierząt gospodarskich, nowych maszyn i nowoczesnego oprogramowania itd.
Pomoc ma formę ryczałtu w wysokości 200 tys. zł i jest wypłacana w dwóch ratach.
Nabór wniosków potrwa od 2 czerwca do 31 lipca 2025 r. Dokumenty będą przyjmowane wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą PUE ARiMR.
Więcej informacji – otwórz
Ogłoszenie Prezesa ARiMR o naborze – otwórz
Wnioski o płatności – wydłużenie terminu do 16 czerwca!
Rolnicy mają więcej czasu na złożenie wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Zgodnie z decyzją ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego nowy termin to 16 czerwca 2025 r. Dotyczy to płatności bezpośrednich, przejściowego wsparcia krajowego oraz działań obszarowych w ramach II filaru WPR.
Nowy termin składania wniosków: do 16 czerwca 2025 r.
Wniosek o przyznanie płatności może być także złożony później – w terminie 25 dni kalendarzowych po 16 czerwca, tj. do 11 lipca. W przypadku opóźnienia będzie jednak stosowane zmniejszenie płatności w wysokości 1 proc. należnej kwoty płatności za każdy dzień roboczy.
Termin składania zmian do wniosków również został wydłużony – do 1 lipca br.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju podpisane 13 maja 2025 r.
Zaproszenie na webinarium o dopłatach 2025
Zapraszamy na webinarium Co rolnik musi wiedzieć, aby starać się o dopłaty bezpośrednie, płatności obszarowe i ekoschematy w 2025 roku? z udziałem Dyrektor Departamentu Płatności Bezpośrednich ARiMR Jolanty Dobiesz. Odbędzie się ono 12 maja 2025 r. w godz. 12:00-13:30. Link: https://bit.ly/430CPLz
W e-spotkaniu informacyjnym można uczestniczyć bezpłatnie. W tym celu podczas zapisywania się należy wybrać PAKIET II i w formularzu zgłoszeniowym zaznaczyć zgody marketingowe.
Program azotanowy – bezpłatne szkolenie on-line
Zachęcamy do udziału w bezpłatnym szkoleniu w formie on-line nt. tzw. programu azotanowego w zakresie:
- warunków przechowywania nawozów naturalnych;
- obliczania wymaganej pojemności zbiorników oraz wymaganej powierzchni miejsc do przechowywania nawozów naturalnych (sposoby obliczania pojemności zbiorników oraz miejsc do przechowywania na konkretnych przykładach);
- wymogów technicznych dla wybiegów w budynkach inwentarskich.
Szkolenie organizowane jest przez Instytut Zootechniki – Państwowy Instytut Badawczy*.
Dla kogo?
Szkolenie skierowanie jest do rolników, doradców rolnych.
Kiedy?
Planowany termin: 12 maja 2025 r. (poniedziałek)
Czas szkolenia: 10.00-12.30
Dla osób, które nie mogą wziąć udziału w szkoleniu 12 maja br., w tym roku odbędzie się jeszcze jedno, dodatkowe szkolenie z tej tematyki.
Forma szkolenia:
- online,
- szkolenie dostępne jest pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NjI4YzU4OGItYzU3OS00NWI5LThkMjAtYmNlMjk4YzI2YzJl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%227b97ed28-5003-422a-8c9e-7a4a639e3f23%22%2c%22Oid%22%3a%2215a42776-efec-4eca-8595-b1b964a80d69%22%7d
- prosimy, aby osoby chętne do uczestnictwa w szkoleniu zalogowały się 15 minut przed jego rozpoczęciem.
* Szkolenie w ramach zadania D1 dotacji celowej, realizowanego w 2025 r. przez IZ-PIB, a zlecanego przez MRiRW.
Będzie wsparcie na poprawę dobrostanu bydła i świń
3 czerwca 2025 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa planuje uruchomić kolejny nabór wniosków w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Tym razem rolnicy będą się mogli ubiegać o dofinansowanie Inwestycji poprawiających dobrostan bydła i świń. Zainteresowani otrzymaniem środków na ten cel mają czas, by się przygotować.
Po raz pierwszy w ramach PS WPR 2023-2027 rolnicy będą mogli się ubiegać o wsparcie w ramach interwencji I.10.15, której realizacja ma służyć poprawie zdrowotności oraz ograniczeniu stresu termicznego (np. systemy wentylacji, instalacje ogrzewające lub chłodzące) trzody chlewnej i bydła a także zapewnieniu mu dostępu do środowiska zewnętrznego (np. wybiegi, pastwiska).
Szczegółowe zasady zostaną przedstawione w regulaminie naboru wniosków, który zostanie opublikowany wkrótce. Ale już teraz warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, które będą mieć znaczenie przy ubieganiu się o wsparcie.
- Każdy rolnik będzie zobligowany do dołączenia do wniosku zaświadczenia o spełnieniu minimalnych standardów w zakresie higieny i warunków utrzymania zwierząt wystawionego przez powiatowego lekarza weterynarii.
- W przypadku hodowców bydła, którzy planują budowę lub przebudowę wybiegu lub zbiornika na odcieki z niego, może być konieczne dołączenie do dokumentacji zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych (bez sprzeciwu organu administracji architektoniczno-budowlanej) lub decyzji o pozwoleniu na budowę.
- Rolnicy, którzy planują budowę lub przebudowę wodopojów na pastwiskach, mogą otrzymać dofinansowanie również na wykonanie ujęcia wody. Jeśli się na to zdecydują, mogą zostać zobowiązani do przedstawienia dokumentów istotnych ze względu na głębokość studni i skalę poboru wody (np. decyzji środowiskowej, decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym, zgłoszenia wodnoprawnego, decyzja o pozwoleniu na budowę, zgłoszenia budowy lub innych robót budowlanych).
Wsparcie na inwestycje leśne lub zadrzewieniowe – wkrótce start naboru
Od 1 czerwca 2025 r. będzie się można ubiegać o środki unijne na: zalesianie gruntów rolnych, tworzenie zadrzewień śródpolnych, zakładanie systemów rolno-leśnych i zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych. Wszystkie interwencje są realizowane w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Dofinansowanie w ramach inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych z PS WPR 2023-2027 może być przyznane rocznie maksymalnie do 40 ha w ramach danej interwencji. Standardowo dotyczy gruntów stanowiących własność lub współwłasność wnioskodawcy albo własność jego małżonka, natomiast w przypadku wsparcia na zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych dofinansowaniem objęte są także grunty wchodzące w skład wspólnoty gruntowej zarządzanej przez spółkę. Co istotne, o pomoc na te inwestycje nie mogą się starać nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne reprezentujące Skarb Państwa w zakresie zarządzania mieniem.
Jeden formularz umożliwia ubieganie się o wsparcie na:
- wykonanie zalesienia oraz jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach objętych jednym planem zalesienia;
- utworzenie zadrzewienia i jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach tworzących zwarty obszar powiązany gospodarczo lub przyrodniczo;
- założenie systemu rolno-leśnego i jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach tworzących zwarty obszar, na którym jest prowadzona działalność rolnicza;
- zwiększenie bioróżnorodności lasów prywatnych.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmować wnioski wyłącznie za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Nabór rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do 31 lipca 2025 r.
Więcej informacji – otwórz
Informacje o pryszczycy
Rolnicy poszkodowani przez suszę otrzymają wsparcie – to już pewne
Producenci rolni oraz prowadzące gospodarstwa rolne rodziny oraz osoby fizyczne, w których gospodarstwach powstały w wyniku suszy w 2024 r. szkody – będą mogli wnioskować o wsparcie. Rada Ministrów 1 kwietnia 2025 r. przyjęła przepisy w tej sprawie. Wnioski o pomoc będzie przyjmować Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) do 16 kwietnia 2025 r.
Wsparcie finansowe – kto może otrzymać?
W związku z przyjętym przez Radę Ministrów 1 kwietnia 2025 r. rozporządzeniem – pomoc otrzymają:
- Producenci rolni, których szkody zostały obliczone za pomocą publicznej aplikacji i wynoszą powyżej 30 proc. średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z ostatnich trzech lat poprzedzających rok wystąpienia suszy.
Stawki pomocy:
- 3000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody w wyniku suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 70 proc. plonu;
- 2000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody w wyniku suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 50 proc. i mniej niż 70 proc. plonu;
- 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której wystąpiły szkody w wyniku suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w wysokości co najmniej 30 proc. i mniej niż 50 proc. plonu.
Łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć:
- 80 proc. kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472;
- 90 proc. kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej – obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472 – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Pozostałe zasady:
- W przypadku gdy łączna wysokość pomocy oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów wraz z odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń przekraczałaby kwotę pomocy, udziela się w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą a wysokością pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań.
- Pomoc nie przysługuje, jeżeli łączna kwota pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów i otrzymanych odszkodowań przekracza kwotę.
- Pomoc pomniejsza się o 50 proc., jeżeli w gospodarstwie rolnym, w którym wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, co najmniej 50 proc. powierzchni upraw rolnych uprawianych w plonie głównym, z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych, nie było ubezpieczonych od ryzyka suszy, gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarczych.
Do wniosku o pomoc dołączyć trzeba:
- uwierzytelniony przez producenta rolnego wydruk protokołu oszacowania szkód, wraz z informacją o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich;
- kopię polisy ubezpieczeniowej potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia upraw rolnych;
- kopie dokumentów potwierdzających wysokość otrzymanego odszkodowania z zakładu ubezpieczeń.
- Rodzina lub osoba fizyczna niepozostająca w związku małżeńskim – którym zagraża utrata płynności finansowej w związku z wystąpieniem w prowadzonych przez nich gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym szkód spowodowanych wystąpieniem w 2024 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały obliczone za pomocą publicznej aplikacji i wynoszą co najmniej 15 proc. średniej rocznej produkcji roślinnej w tym gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody. Wysokość pomocy wynosi 3000 zł.
Pomoc jest udzielania, jeżeli:
- szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały obniżenie dochodów z produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym w wysokości co najmniej 6 400 zł zgodnie z protokołem oszacowania szkód albo kalkulacją oszacowania szkód.
Pomoc przysługuje rodzinie, w której:
- co najmniej jedna osoba prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;
- co najmniej jednej osobie został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Pomoc przysługuje osobie fizycznej niepozostającej w związku małżeńskim, która:
- prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;
- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Do wniosku dołącza się:
- wydruk protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód – uwierzytelnione przez członka rodziny albo przez osobę fizyczną ubiegających się o pomoc;
- zgodę – w przypadku, gdy gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym jest przedmiotem współwłasności.
Równowartość kwoty 3. i 4. raty podatku rolnego – kto może otrzymać?
Pomoc w postaci równowartości kwoty 3. i 4. raty podatku rolnego przysługuje producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych, które zostały obliczone za pomocą publicznej aplikacji i wynoszą powyżej 30 proc. średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z ostatnich trzech lat poprzedzających rok wystąpienia suszy.
Łączna wysokość pomocy nie może przekroczyć:
- 80 proc. kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej, obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472;
- 90 proc. kwoty obniżenia dochodu z produkcji roślinnej, obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia 2022/2472 – dla gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Do wniosku dołącza się:
- uwierzytelniony przez producenta rolnego wydruk protokołu oszacowania szkód;
- kopię polisy ubezpieczeniowej potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia upraw rolnych;
- kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 r., o której mowa w art. 6a ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym;
- kopie dokumentów potwierdzających wysokość otrzymanego odszkodowania z zakładu ubezpieczeń.
Średnia roczna produkcja roślinna – czym jest?
Średnia roczna produkcja roślinna jest ustalana na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowego Instytutu Badawczego o średniej wielkości produkcji roślinnej udostępnianych przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra.
Nabór wniosków o pomoc w ARiMR
Wnioski o pomoc w ramach wymienionych programów pomocowych będzie można składać do 16 kwietnia 2025 r. na formularzu opracowanym przez ARiMR i udostępnionym na jej stronie internetowej.
Obrońmy się przed pryszczycą
W związku z wykryciem na Słowacji kolejnych przypadków pryszczycy (FMD) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przypomina, że jest to choroba zakaźna, która dotyczy parzystokopytnych zwierząt gospodarskich i dzikich. Szczególnie wrażliwe są na nią bydło, świnie, owce i kozy.
Źródłami zakażenia mogą być chore zwierzęta, ich ślina, mleko, mięso i przetwory, odpadki kuchenne, skóra, wełna, nasienie, zarodki, odchody. Ponadto zagrożenie mogą stanowić również pasza, woda, żłoby, podłogi, pastwiska, środki transportu czy ręce i odzież obsługi.
Szanowny Hodowco!
Chroń swoje gospodarstwo przed dostępem osób trzecich, obcych zwierząt i nie stosuj pasz niewiadomego pochodzenia. Przestrzegaj też zasad bioasekuracji.
Pamiętaj o niezwłocznym zawiadomieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej w przypadku wystąpienia objawów chorobowych, takich jak gorączka, nadmierne ślinienie, pęcherze
i owrzodzenia w okolicach pyska i racic, a także nagłych padnięć.
Śledź komunikaty Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: https://www.gov.pl/web/rolnictwo i
Głównego Inspektoratu Weterynarii: https://www.wetgiw.gov.pl/.
Do tej pory w Polsce nie stwierdzono ognisk pryszczycy.
Nabór 2025 – Pomoc dla pszczelarzy do przezimowanych rodzin pszczelich
Do 31 maja 2025 r. ARiMR przyjmuje wnioski o pomoc finansową dla pszczelarzy do przezimowanych rodzin pszczelich.
ARiMR od 1 kwietnia 2025 r. do 31 maja 2025 r. przyjmuje wnioski o pomoc finansową dla pszczelarzy będących podmiotami prowadzącymi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
To już piąty taki nabór realizowany przez ARiMR.
Wnioski o udzielenie pomocy należy składać na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej do Kierownika BP ARiMR, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę pszczelarza, w terminie od dnia 01.04.2025 r. do dnia 31.05.2025 r.
W przypadku złożenia wniosku po dniu 31 maja 2025 r. nie wszczyna się postępowania w sprawie przyznania pomocy.
BENEFICJENTEM POMOCY MOŻE BYĆ PSZCZELARZ
Pomoc będzie udzielana na podstawie § 13zf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.).
Zgodnie z ww. przepisami beneficjentem pomocy może być pszczelarz:
- któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, tzw. numer EP
- który prowadzi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
DO WNIOSKU NALEŻY DOŁĄCZYĆ
- wydane w 2025 roku zaświadczenie powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia pasieki o wpisaniu pszczelarza do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, oraz o liczbie pni pszczelich,
- zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis – o ile w treści wniosku nie złożono oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis,
- w przypadku braku tzw. numeru EP, należy do wniosku dołączyć wypełniony i podpisany wniosek o wpis do EP.
Informację w sprawie zasad uzyskiwania numerów identyfikacyjnych w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow – dotyczy wnioskodawców, którzy nie posiadają takiego numeru.
SKŁADANIE WNIOSKÓW
Wnioski można składać:
- osobiście w Biurze Powiatowym ARiMR,
- za pośrednictwem platformy ePUAP,
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl,
- lub wysłać za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska).
W przypadku składania wniosku przez platformę ePUAP lub mObywatel, aby wniosek trafił do biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę wnioskodawcy należy starannie wskazać dane tej jednostki, tj. w nazwie jednostki musi występować określenie „Biuro powiatowe” oraz nazwa powiatu gdzie dane BP ARiMR ma siedzibę, np. „BIURO POWIATOWE AGENCJI RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA W ZAMOŚCIU (22-400 ZAMOŚĆ, WOJ. LUBELSKIE)” lub „AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA – BIURO POWIATOWE (65-120 ZIELONA GÓRA, WOJ. LUBUSKIE)”.
Jeżeli wniosek o udzielenie pomocy finansowej składany jest za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługi mObywatel.gov.pl przy wykorzystaniu funkcji „Pismo ogólne do urzędu”, to należy pamiętać, że w takiej sytuacji konieczne jest odrębne podpisanie przez Wnioskodawcę, podpisem elektronicznym:
- plik wniosku o udzielenie pomocy,
- pliki załączników do wniosku (np. zeskanowanego zaświadczenia powiatowego lekarza weterynarii),
np. z wykorzystaniem usługi „Podpisz dokument elektronicznie” dostępnej na platformie e_PUAP lub mObywatel.gov.pl. Dopiero podpisany dokument i podpisane załączniki należy dołączyć do pisma ogólnego do podmiotu publicznego.
Szczegółowa instrukcja składania wniosku o pomoc za pośrednictwem platformy ePUAP lub usługę mObywatel.gov.pl została zawarta w Instrukcji wypełniania wniosku.
Jeżeli Wnioskodawca przesyłając dokumenty za pośrednictwem platformy ePUAP lub za pośrednictwem usługi mObywatel do pisma ogólnego dołączy pliki niepodpisane elektronicznie, takie pliki nie mają waloru wiarygodnego dokumentu.
Za datę złożenia wniosku uważa się:
- w przypadku osobistego złożenia wniosku w kancelarii BP – datę dostarczenia wniosku do kancelarii BP;
lub
- w przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska) – datę nadania przesyłki (data stempla);
lub
- w przypadku złożenia wniosku za pośrednictwem platformy ePUAP lub za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl – datę jego nadania.
W przypadku złożenia wniosku po dniu 31 maja 2025 r. nie wszczyna się postępowania w sprawie przyznania pomocy.
UDZIELANIE POMOCY
Stawka pomocy wynosi 50 zł na jedną przezimowaną rodzinę pszczelą.
Wysokość pomocy, ustala się jako iloczyn liczby przezimowanych rodzin pszczelich oraz stawki pomocy na jedną przezimowaną rodzinę pszczelą.
Budżet programu wynosi 80 mln zł.
W przypadku, gdy ze złożonych wniosków będzie wynikało, że zapotrzebowanie na pomoc przekracza łącznie kwotę 80 mln zł do obliczenia wysokości tej pomocy zostanie zastosowany współczynnik korygujący. Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 80 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającej ze złożonych wniosków.
Pomoc będzie wypłacana na rachunek pszczelarza wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Dlatego istotne jest, aby dane dotyczące rachunku w ww. systemie ewidencji producentów były aktualne.
Informacje dotyczące rachunku można sprawdzić po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR https://epue.arimr.gov.pl/pl/strona-glowna i wybraniu z paska menu opcji „Mój profil”.
Jeśli nr konta jest nieaktualny, należy niezwłocznie dokonać jego aktualizacji poprzez złożenie odpowiedniego wniosku w sposób opisany na https://www.gov.pl/web/arimr/ewidencja-producentow.
Pomoc, ma charakter pomocy de minimis w rolnictwie i będzie udzielana zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
BENEFICJENT POMOCY NIE MOŻE BYĆ PRZEDSIĘBIORSTWEM OBJĘTYM SANKCJAMI PRZYJĘTYMI PRZEZ UE, W TYM MIĘDZY INNYMI:
- osobą, podmiotem lub organem wyraźnie wymienionym w aktach prawnych nakładających te sankcje;
- przedsiębiorstwem będącym własnością osób, podmiotów lub organów, w które wymierzone są sankcje przyjęte przez UE, lub kontrolowanych przez takie osoby, podmioty lub organy; ani
- przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w sektorach przemysłu, w które wymierzone są sankcje przyjęte przez UE, o ile pomoc ta utrudniałaby osiągnięcie celów odpowiednich sankcji.
DODATKOWE INFORMACJE
Wszelkie pytania dotyczące naboru wniosków o pomoc finansową dla pszczelarzy będących podmiotami prowadzącymi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, należy kierować do właściwych miejscowo palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe); pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.
Materiały
Wniosek o pomoc do przezimowanych rodzin pszczelich w formacie Excel
Wniosek o pomoc do przezimowanych rodzin pszczelich w formacie PDF
Instrukcja wypełniania wniosku
Podstawa prawna
§ 13zf rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.)
„Racjonalne nawożenie trwałych użytków zielonych” – zachęcamy do udziału w bezpłatnym szkoleniu on-line
Zachęcamy rolników, pracowników stacji chemiczno-rolniczych oraz doradców rolnych do udziału w bezpłatnym szkoleniu „Racjonalne nawożenie trwałych użytków zielonych”. Szkolenie odbędzie się 26 marca 2025 r. w formie on-line. Jego organizatorem jest Instytut Technologiczno-Przyrodniczy – Państwowy Instytut Badawczy (ITP-PIB).
Szkolenie jest realizowane w ramach zadania 3 dotacji celowej, realizowanego w 2025 r. przez ITP-PIB, a zlecanego przez MRiRW.
Informacje organizacyjne
Szkolenie jest dostępne pod linkiem.
Dokładny termin: 26 marca 2025 r. (środa) w godzinach 10:00-13:00.
Ważne!
Osoby, które nie mogą wziąć udziału w szkoleniu 26 marca, informujemy: w 2025 r. odbędą się jeszcze trzy dodatkowe szkolenia on-line „Racjonalne nawożenie trwałych użytków zielonych”.
Zakres szkolenia
Tematy szkolenia „Racjonalne nawożenie trwałych użytków zielonych” to:
- dostosowanie terminów nawożenia trwałych użytków zielonych do aktualnych warunków agrometeorologicznych;
- nawożenie mineralne TUZ w różnych systemach użytkowania;
- wyniki prac prowadzonych w ITP-PIB nad doskonaleniem planów nawożenia TUZ azotem, w aspekcie wymagań Dyrektywy Azotanowej.
Nabór wniosków o płatności bezpośrednie
Komunikat
Obowiązkowe szkolenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatność dobrostanową za 2024 r. Nieukończenie tego szkolenia skutkuje nałożeniem na rolnika kary w wysokości 30% płatności dobrostanowej, jaka przysługiwałaby mu za realizację zobowiązań w ramach ekoschematu Dobrostan zwierząt!
Jeśli realizujesz ekoschemat dobrostanu zwierząt i jeszcze nie ukończyłeś obowiązkowego dla Ciebie szkolenia pn. „Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej – szkolenie dla beneficjentów ekoschematu Dobrostan zwierząt” wejdź na stronę:
Szkolenie jest dostępne w formie szkolenia stacjonarnego, ekranowego (e-learningowego) i webinarium.
Szkolenie należy odbyć do 14 marca 2025 roku.
Odbycie tego szkolenia jest warunkiem uzyskania pełnej płatności dobrostanowej. Nieukończenie tego szkolenia skutkuje nałożeniem na rolnika kary w wysokości 30% płatności dobrostanowej, jaka przysługiwałaby mu za realizację zobowiązań w ramach ekoschematu Dobrostan zwierząt.
Zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia pt. „Metody ograniczające stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej – szkolenie dla beneficjentów ekoschematu Dobrostan zwierząt” rolnik składa za pomocą systemu teleinformatycznego ARiMR albo kierownikowi biura powiatowego w terminie do dnia 21 marca 2025 roku.
Link do logowania do PUE:
https://www.gov.pl/web/arimr/platforma-uslug-elektronicznych
Proces dodawania załączników został opisany w Instrukcji wypełniania wniosku w aplikacji eWniosekPlus
https://www.gov.pl/web/arimr/instrukcja-wypelniania-wniosku-w-ewniosekplus
(Materiały > 16_Dokumenty_uzupełniajace_2024_wersja_02.pdf > 2.1. Załączniki niemerytoryczne > Z0314 Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dotyczącego ograniczenia stosowania antybiotyków w chowie zwierząt).
Masz pytania – zgłoś się do doradcy Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
Obowiązkowe szkolenie dla rolników z zakresu metod ograniczających stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej
Wszyscy rolnicy realizujących ekoschemat: Dobrostan zwierząt i wnioskujący o przyznanie płatności dobrostanowej za 2024 r. zobowiązani są do odbycia bezpłatnego, jednorazowego szkolenia z zakresu metod ograniczających stosowanie antybiotyków w produkcji zwierzęcej.
Termin na odbycie szkolenia upływa 14 marca 2025 r.
Organizatorzy i formy szkoleń
Szkolenia organizują: Centrum Doradztwa Rolniczego (CDR) i wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego (ODR). Szkolenia są dostępne w trzech formach:
- ekranowej, w której rolnik sam przechodzi szkolenie dostępne on-line; ta forma szkolenia dostępna jest 24 h/7 dni w tygodniu,
- webinarium – prowadzone on-line przez trenera (przeszkolonego doradcę),
- stacjonarnie w ODR.
Dostęp do szkolenia ekranowego i informacje o terminach webinariów i szkoleń stacjonarnych są dostępne pod adresem https://szkoleniadlarolnika.pl/
Po ukończeniu szkolenia rolnik otrzyma zaświadczenie, które trzeba złożyć do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie do 21 marca 2025 r.
Ważne
Ukończenie i udokumentowanie odbycia szkolenia jest warunkiem uzyskania płatności dobrostanowej w pełnej wysokości.
NOWY SPOSÓB NA POZYSKIWANIE INFORMACJI O ZWIERZĘTACH

W aplikacji IRZplus, w związku z licznymi postulatami rolników i organizacji rolniczych, udostępniona została funkcjonalność Informacja o zwierzęciu. Dzięki niej posiadacze bydła, owiec, kóz, jeleniowatych i wielbłądowatych mogą samodzielnie wygenerować i wydrukować dane dotyczące zwierząt. Co ma istotne znaczenie w przypadku obrotu nimi.
Przypominamy, że używanie paszportów bydła na terenie kraju zniosła Ustawa z 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Instrukcja – otwórz
ZGŁOSZENIE WYPADKU PRZY PRACY ROLNICZEJ W KRUS
Wypadek przy pracy rolniczej zgłaszamy do KRUS jak najwcześniej, bez zbędnej zwłoki, tj. do 14 dni od zdarzenia.
Pamiętaj:
późne zgłoszenie wypadku i związany z tym brak możliwości ustalenia jego okoliczności, mogą skutkować odmową prawa do jednorazowego odszkodowania z tytułu uszczerbku na zdrowiu lub śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej.
Kto i jak może zgłosić wypadek? – Zgłoszenia wypadku może dokonać ubezpieczony poszkodowany lub inna osoba, bezpośrednio w siedzibie PT KRUS w Płocku lub za pośrednictwem operatora pocztowego, telefonicznie bądź poprzez platformę ePUAP lub portal eKRUS.
Placówka Terenowa KRUS w Płocku, ul. Otolińska 25, tel. 24 267 44 25, plock@krus.gov.pl





























